Arequipa, vrij vertaald 'Yes, stay here' - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Annet Smale - WaarBenJij.nu Arequipa, vrij vertaald 'Yes, stay here' - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Annet Smale - WaarBenJij.nu

Arequipa, vrij vertaald 'Yes, stay here'

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

11 Juli 2015 | Peru, Arequipa

Day #11: Ik kan het soms haast niet geloven hoe mooi Peru is! In de bus naar de Colca Canyon schrok ik 's ochtends wakker van het getoeter van onze buschauffeur die een bocht naderde. Ineens reden we al op 5.000 meter hoogte in de sneeuw(!) onder een sterrenhemel bezaaid met duizenden sterren. Een paar uur later staan we naar de grootste vliegende vogel ter wereld te kijken, de condor. Met een spanwijdte van maximaal 3.15 meter is de grootste condor altijd de oudste van het stel. Ze kunnen 80 tot 100 jaar oud worden. En wijden hun hele leven aan een en dezelfde partner. Als de een overlijdt, vliegt de weduwe zo hoog dat ze uiteindelijk niet meer kunnen en zelfmoord plegen. Tragisch romantisch, omschreef onze gids Pepe het. De mannen in onze groep vonden het met name tragisch en wij vrouwen zagen de romantiek.

Peru biedt met haar microklimaat ruimte voor 2.000 verschillende aardappelen en vele soorten groeien op de Anderes (terrassen) in de canyon. Naast de aardappelen, die in vrijwel elk Peruaans gerecht voorkomen, worden er vier soorten maïs en quinoa geteeld in de Colca Canyon. Het aandeel quinoa is de laatste jaren fors gestegen gezien het tegenwoordig zo'n 15 Soles per kilo opbrengt, waar maïs niet hoger uitkomt dan 5 Soles. Tel uit je winst!

Na verschillende stops om foto's te maken zijn een Zwitserse en ik voor de optie om in de hotsprings te gaan gedoken, om heerlijk een uurtje te ontspannen in het natuurlijk warme water. Na de lunch zijn we terug gereden en kon ik eindelijk foto's maken van de sneeuw, waar we 's ochtends doorheen waren gekomen, met de enig actieve vulkaan El Misti op de achtergrond. Rijdend door het landschap was ongelooflijk rustgevend. Zo puur en echt! Terug in Arequipa zijn de Australische Maddie (uit mijn hostel en ook deze trip deed) en ik op tijd naar bed gegaan, want als je om 2:30am je wekker zet, voel je dat aan het eind van de dag wel.

Day #12: De meeste hostels hebben het ontbijt inclusief. In dit hostel is het zo uitgebreid dat we een gekookt ei, avocado, olijven, kaas, jam, broodjes en goede koffie plus een fruit juice krijgen. En dat alles op het dakterras in het zonnetje. Dat voelt als vakantie! Na al deze luxe heb ik mijn schone was opgehaald die ik eerder deze week had weggebracht, zodat ik vrijwel alles weer schoon heb voor komende week en na de trekking nog een wasje kan doen.

Rond lunchtijd ben ik, Alice en Alex konden het niet redden, naar Peruvian Flavor gewandeld voor de kookcursus van de in Frankrijk opgeleide Arthur. Hij runt sinds vier jaar een hotel met zijn familie in een 400 jaar pand wat ontzettend goed onderhouden is. Sinds twee jaar geeft hij kookcursussen en vandaag aan mij! We hebben twee heerlijke gerechten gekookt: cheviche, wat een gerecht is met rauwe vis en zijn oorsprong kent van de Japanners, en lomo saltado de alcapa, Alcapa is dat schattige beestje waarmee ik op de foto sta. Het was erg leuk om deze gerechten zelf te maken en meer te leren over de Peruaanse keuken. En eerlijk gezegd was ik zo verbaasd van de smaken die ikzelf op het bord had weten te krijgen. Heerlijk!! Nadat we onze gerechten hadden bereid hebben we ze gezamenlijk opgegeten, wat zo gezellig was dat we drie uur later nog aan tafel zaten verhalen te vertellen. Ondertussen wilde Arthur iets bijzonders aan ons laten proeven van zijn menukaart: Piso Sour bereid met stikstof. Binnen tien seconden moesten we het bolletje bewerkt met stikstof in het midden van onze tong leggen, waarna de stikstof uit je neus en mond kwam zetten. De smaak in combinatie met de kou maakte het een hele bijzondere en lekkere beleving!
's Avonds had ik met Alex en Alice afgesproken en Maddie ging gezellig mee voor een drankje.

Day #13: Laatste dagje in Arequipa vandaag. Ik heb een paar uur rondgewandeld, cultuur gesnoven en op het dakterras in het zonnetje gelegen. Lekker ontspannen. Vanavond pak ik de bus naar Cusco. Joline (backpacker uit Lima) heeft al een bed voor me gereserveerd in een hostel, dus ik kan zondagochtend zonder na te denken mijn spullen dumpen om vervolgens de stad te verkennen. Heb dan een paar dagen om te acclimatiseren en dan is het bijna zover dat ik de Salkantay trekking kan gaan doen!! Het schijnt een pittige trekking te zijn. Heb zelfs nog niemand gesproken die deze hike heeft gedaan. De meesten doen een milde variant, genaamd Jungle Trekking, van een paar uur mountainbike (downhill), 4 uur wandelen en de Machu Picchu op wandelen in zo'n 2 uur. Ben benieuwd hoe ik het ga vinden, met name de eerste twee nachten omdat we dan in een tent slapen vind ik een uitdaging!

  • 11 Juli 2015 - 22:43

    YBS:

    De foto's zien er geweldig uit! (Die schattige alpaca had ik natuurlijk al gespot, cute!!). Ben ook erg benieuwd hoe je de trekking gaat vinden. Succes!!! Big kiss

  • 11 Juli 2015 - 23:10

    Mam:

    Mooie natuur en wat een mooi land. Spannend die trekking. Liefs

  • 12 Juli 2015 - 00:01

    Gerry:

    Gaat lekker Smale!!! Goed verhaal weer! Echt leuk on te lezen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annet

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 4490

Voorgaande reizen:

29 Juni 2015 - 27 Juli 2015

Daar boven op de berg

Landen bezocht: